Treceți la conținutul principal

Ce am vizitat in Timisoara

Cand ma gandesc cat de mult ma oboseau drumurile de la Mangalia - Galati si retur cu maxi taxi acum drumul nostru pana in Timisoara a fost aproape floare la ureche. Am ajuns obositi, dar de cum am intrat in Timisoara eram cu ochii in patru dupa cladirile vechi, identificarea cartierelor si de noi obiective. Vazusem Fabrica de Bere, face parte din unul dintre cele trei trasee pe care ni le propusesem sa le facem in Timisoara: Fabric, Iosefin si Cetate.

Aveam sa stam in unul din cele mai faine hoteluri, am avut o ofera de nerefuzat, in alte circumstante nu-l luam in calcul cum aveam nevoie doar de o camera curata pentru dormit. Din exterior nu spune mai nimic insa interiorul deosebit e putin spus, inainte de plecare si cateva la sosire chiar am fotografiat. Le voi impartasi cu voi. In sfarsit, ne-am cazat, am despachetat o parte din lucruri, un dus rapid, am tras pe mine my best red dress, aparatele foto, apa si am iesit sa mancam si sa vedem... cartierul Fabric.

Traseul incepe cu Podul Decebal, noi de pe Budai Deleanu am mers pana in intersectia Piata Iuliu Maniu cu directia Bulevardul 16 Decembrie 1989 pe care l-am strabatut pana am ajuns la prima cladire care m-a facut sa apas pe declansator: Cazarma Pompierilor din Iosefin - in stilul anilor 1900.



Din ce am observat atunci si acum e ca foarte putine edificii sunt etichetate - turistul, localnicul asa ar fi informat - si mai ales, ingrijite. Palatul Thomas Ede ar fi trebuit sa-mi atraga atentia, nu acel copac din prima poza din colaj.


Cate elemente (reliefuri, altoreliefuri, etc) incarcate de istorie s-au pierdut in negura timpului si a nepasarii. Din pasiunea pentru usi - ferestre mari, cu bolta - mari as fi pozat pe fiecare, dar m-am si proptit in usa verde cu un zambet complice pentru a avea o poza si cu subsemnata. Unele chiar daca erau intr-o stare deplorabila tot reuseam sa ma teleportez. Imediat am facut dreapta inainte de Biserica Ortodoxa din Iosefin si imediat stanga pe strada Treboniu, imi notasem in carnetel.


ordinea corecta - pozand si mergand pe partea stanga a strazii:
 cladire pe colt, de locuinte, cu acoperis de tip clopot,
reliefurile de pe cladiri la intersectia cu strada Gheorghe Doja,
un (fel de) parc pe strada Brasov (prelungire strada Treboniu)

Am tinut tot inainte pana am ajuns pe Splaiul Tudor Vladimirescu, in fata aveam Parcul Alpinet, unde am facut dreapta apoi stanga in intersectie pana pe podul de unde se vede Catedrala Mitropolitana Ortodoxa Romana.


Aici am zis sa coboram, de-a lungul Begai sunt terase, trebuie sa gasim un loc unde sa mancam. Ne-am oprit la Riviere, din interior intr-un copac mi-a atras atentia un cuib de pasari cu multe guri flamande. Pana ne-a venit comanda am indraznit sa scot obiectivul de zoom si sa-mi fac de cap. Dupa, tot pe malul Begai am trecut pe langa Parcul Copiilor unde am vazut multe ciocanitori, porumbei, pasari obisnuite cu oamenii. Voi puteti merge inainte, ajunsi la strada faceti dreapta, noi o luaram pe pasarela Polen dar nu inainte de a fotografia Podul Decebal. Ajungem tot acolo.



Venind din cartierul Cetate vizitatorul traverseaza podul Decebal ca printr-o poarta de intrare simbolica in cartierul Fabric. Parcul Poporului/Regina Maria il vedem peste strada, stabilim ca o vom lua pe acolo inaintam pe pod pentru a-l fotografia impreuna cu Palatul Bailor Neptun. Baile publice, fusesera proiectate pentru a inlocui fostele bai turcesti din cartierul Fabric, intr-o perioada in care nu multi timisoreni aveau o baie proprie in casa. Cladirea gazduieste actualmente restaurantul Merlot, fostul Perenna, nume ce inca este afisat pe acoperisul cladirii impunatoare, inainte erau si un bazin de inot si spalatorie.
Daca mergi pe langa ea de-a lungul parcului poti vedea ce noi "am ratat": Palatul Szekely,  Palatul Karl Kunz - numeroase ornamente printre care un leu care incorona coltul cladirii, sculpturile care reprezentau personaje feminine dintre ferestrele de la etajul II au disparut -, Palatele Haymann si Anheuer.





Palatul Miksa Steinerautorizatie locuire 1902 - elementele decorative: prova si o pupa de corabie.
Iesiram din parcul Regina Maria pe Bulevardul 3 August 1919, exista o statie de tramvai, tinand dreapta pe aceeasi banda de mers cativa pasi ne-a adus pana la Sinagoga din Fabric construita in stil neo-maur si elemente de stil neo-renascentist italian. Pe aceeasi strada, Ion L. Caragiale, vedem (din lateral, de pe B-dul 3 August 1919 cu vedere spre intrarea din fata) si Biserica romano-catolica Millenium in stil neoromanic, cu doua turnuri inalte de 65 de metri, cupola centrala de 45 de metri inaltime. As fi intrat sa vad interiorul, orga, insa cum era sezonul nuntilor...

sinagoga a fost donata pentru a fi utilizata ca sala de teatru


In cateva minute sosiram in Piata Traian, fix pe colt pe partea dreapta avem Palatul Stefania, usor de recunoscut dupa turnul de pe colt, pe care se afla un halebardier in armura, statuile aproape de linia acoperisului reprezentand ursi si gorile, iar vizavi Palatul Contesei Mirbach - o casa de raport.

Palatul Stefania si Palatul Contesei Mirbach vazute din Piata Traian.
halebardier in armura
In Piata Traian se organizeaza concerte de muzica populara, usoara, culta, cu caracteristica multietnica specific orasului, are un aspect pitoresc. Pana in perioada interbelica era o zona activa economic, cu nenumarate pravalii de toate genurile, nu lipseau restaurantele si hanurile. In secolul al XIX-lea traiau deopotriva romani, germani, sarbi, evrei si maghiari, cum in Cetate biserica catolica interzisese bautul si jocul de carti duminica dimineata Fabricul se distra.

Biserica Ortodoxa Sf. Gheorghe cu influente austriece a fost construita incepand cu 1745, cinci ani mai tarziu turnul a fost suprainaltat, iar langa biserica si mai tarziu s-a construit in stil eclectic clasicist Casa Comunitatii Sarbe. Legat de biserica este obeliscul cu cruce din partea opusa a pietei.
Clopotul Durerii este unul dintre monumentele ce comemoreaza Revolutia din Decembrie 1989.


Palatul Mercur cu decoratia frontoanelor, cu flori ale caror petale se inscriu intr-un patrat, tipice pentru ultima faza, faza „geometrica”, cea mai evoluata a stilului anilor 1900 si statueta care marcheaza coltul cladirii si al pietei - reprezinta zeul roman al comertului.



De aici am ramas cu un singur aparat (bateria), am traversat strada pe partea cealalta si am luat-o tot inainte. Aspectul orasului in portiunea asta era din ce in ce mai slutit, cu gunoaie, cu caractere de oameni zgomotosi si neciopliti. Mi-a fost teama sa nu fim atacati. La scurt timp am si uitat, am revenit la starea de liniste. Daca stiam ca trebuie sa ne intoarcem pana la intersectia cu strada Stefan cel Mare, drumul corect si mult mai scurt evitam neplacerea strazii Mihalache.  Asa am facut dreapta pe Baba Dochia, acolo am vazut o casa tare faina, de poarta imensa nu am putut fotografia iar strada Iepurelui ne-a adus in zona Fabricii de Bere. 
Vedem Biserica Greco-Catolica din Fabric Nasterea Maicii Domnului si cat asteptam la semaforul de dupa magazinul Ciclop cautam unghiuri bune pentru a incadra Fabrica de Bere Timisoareana. O aparitie moderna este noul sediu Electrica Banat S.A. la intersectia cu Strada Johann Heinrich Pestalozzi.


Prin Splaiul Nistrului ajungem iarasi spre Parcul Regina Maria, vizitam si Piata Victoriei, in trecere catedrala mitropolitana si fara sa ne dam seama Parcul Rozelor. Acolo unde erau floricelele galbene, din pacate la fata locului a fost greu de identificat. Terasele din piata sunt pline, copiii alearga cu zel porumbeii, cozi interminabile la inghetata. Fotografiasem la fiecare pas, cum nu gasisem o banca libera ne-am retras spre camera. Un Lidl in apropiere, ne-am aprovizionat cu cele necesare pentru cina si mic dejun.  

Masinuta a fost vazuta pe Bulevardul Corneliu Coposu.

Timisoara e faina, cartierul Fabric ascunde multe comori, multe asteapta sa fie slefuite...
Voua cum vi s-a parut?
xoxo

Comentarii

  1. de multi ani nu am ajuns pe acolo! mersi de plimbare Miha!

    RăspundețiȘtergere
  2. amazing photos....so many wonderful churches! such a beautiful place!

    I do like that red dress you have on...you always look so perfect.

    http://modaodaradosti.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. It's a charming city, thank you for liking our photos.

      Ștergere
    2. there are really so many lovely places to visit there.

      Ștergere
  3. Mi-ar placea si mie sa vad Timisoara si primul lucru pe care l-as face ar fi s-o sun pe Simo sa iesim la o inghetata :D.
    Foarte draguta tinuta ta. Pup!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mie mi-a placut Timisoara in calitate de vizitator. La un moment dat, fiind din Deva, ma gandeam sa merg la Timisoara la facultate. Am mai vizitat-o de cateva ori si m-am convins ca ar trebui sa ma mai gandesc.
    Nu ma vedeam locuind in acel oras dar ma vedeam vizitandu-l :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tind sa prefer orasele mici, in acelasi timp imi plac cladirile vechi, camerele inalte, cand am revenit in Galati mi-a venit peste mana traficul si aglomeratia de aici, insa conteaza mult si unde locuiesti si cum poti sa circuli astfel incat sa fie ok, asadar nu mai spun nu, conteaza si detaliile. :)

      Ștergere
  5. Pff, ce interesant e sa vad orasul si mai ales cartierul in care merg in fiecare zi, prin ochii altcuiva. Recunosc ca habar nu aveam de o foarte mare parte din istoria orasului redata de tine si parca imi pare si mai rau acum de starea de continua degradare in care se afla cea mai mare parte din orasul acesta.
    Oricum, sa stii ca daca nu as fi fost din Timisoara, m-ai fi determinat, cu postarea asta, sa merg sa o vizitez! :)
    Pupici din cartierul Freidorf, foooarte departe de Fabric! :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Totul are un inceput si un sfarsit, a avea blog uite ca a scos ceva bun din mine: sa caut mai multe decat ceea ce orasul vizual ofera, date despre aceste cladiri. In Galati admiram casele vechi din autobuz, nici acum nu as avea curaj sa ma apropii foarte tare, sa intru intr-una cu toate ca as vrea, as vorbi si cu oamenii daca ar fi locuite. Doar ca eu nu sunt asa.
      Am tras cu ochiul folosind google maps in cartierul tau, te pup cu drag Simo!

      Ștergere
  6. Thanks for showing us around Timisoara! It looks full of charm and wonderful architecture.

    RăspundețiȘtergere
  7. Timisoara este orasul meu de suflet :)...chiar daca sunt aradeanca, studiile si apoi cativa ani foarte importanti din viata mi i-am petrecut acolo; daca nu as fi plecat din tara, cu siguranta as fi ramas la Timisoara. Am locuit chiar in centru-centru, langa opera :)...era asa fain fiindca eram aproape de toate terasele preferate...in rest, putin conta :)...ignoranta era cam mare. Te pup, Miha!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pot inchipui, asa cum Mangalia este in sufletul meu. Pupicei

      Ștergere
  8. The architecture I love is so cathedral and pretty.

    RăspundețiȘtergere
  9. frumoasa plimbarica în orasul de pe Bega :) multumim!
    xoxo
    PS: Mi-a placut enorm fotografia lui Mercur! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt tare multumita de obiectivele de zoom, acum visez si la unul de macro. :)
      kiss

      Ștergere
  10. Wow, how beautiful these pictures dear! Thanks for showing us around Timisoara! Really great <3 Kisses <3

    http://www.rakhshanda-chamberofbeauty.com/

    RăspundețiȘtergere
  11. Frumos oras, mi-ar placea si mie sa vizitez Timisoara! Imi place mult rochita pe care o porti!

    RăspundețiȘtergere
  12. Love your travel posts, Mihaela! Stunning shots, dear! xoxo

    RăspundețiȘtergere
  13. Heh, imi place ca ai inceput traseul de la mine din cartier ;)) Stiu ca e rusinos, dar stau de vreo 15 ani in Timisoara si tot nu stiu o gramada de chestii despre cele mai importante atractii turistice din oras. Pentru ca in viziunea mea nici nu sunt asa multe care chiar sa fie interesante. La Bastion ai fost ca nu vad poze? Eu acolo duc lumea care vine in Timisoara de obicei. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A doua zi se anunta o vreme urata asa ca am profitat la maximum de faptul ca am ajuns in oras devreme. Bastionul face parte din cartierul turistic Cetate, pe care l-am vazut doar intr-o mica masura, nu si acesta. Daca aveam un ghid terminam mai repede pentru ca nu sunt foarte rasfirate, cartierele fiind alaturate. :)

      Ștergere
  14. Very picturesque place. The architecture is so beautiful :)

    Lu | www.balgarka.co.uk

    RăspundețiȘtergere
  15. The Places are amazing ,lovely Pics!

    kisses :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Cu rusine trebuie sa recunosc ca n-am fost niciodata la Timisoara :(. Pff, si cate alte locuri din tara mi-au ramas restante, inclusiv si mai ales munti. Nu stiu cum si cand o sa le "bifez" pe toate in viata asta. Mi-ar trebui mai multe, clar! :))
    Reusite pozele, ca de obicei, draguta si tinuta ta! Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Visam... dar pana la urma sunt multumita si cu ce-am reusit pana acum, sunt constienta ca nu as avea cum sa vizitez totul. O tinuta comoda, dar in care sa ma simt speciala si feminina.
      pup

      Ștergere
  17. Frumos oras,spre rusinea mea nu l-am vizitat dar m-ai convins sa o fac.Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca ai posibilitatea si dorinta fa-o cu inima deschisa. :)
      pup!

      Ștergere
  18. Frumos articol ! Mi-a făcut mare plăcere să revăd Timișoara, mulțumesc ! Păcat de multele clădiri neîngrijite...

    Zi frumoasă, Mihaela ! ☺

    RăspundețiȘtergere
  19. My dear friend, I like what you have worn for your first visit in this obviously wonderful city. You took again beautiful pictures and this town reminds me really on a fairy tale town. Thanks for sharing what you saw during your visit!
    xoxo
    www.dressedwithsoul.com

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Material that does not rumples easily, to look feminine, comfortable, being red was a plus when I chose my city travels look, thank my dear, big hug!

      Ștergere
  20. Foarte frumos orasul, iar pozele sunt pe masura lui!

    RăspundețiȘtergere
  21. Nice as always, kisses!

    http://www.itsmetijana.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  22. Great photos

    New post :
    www.miharujulie.com

    RăspundețiȘtergere
  23. Ai fost pe la noi pe la TM. aparent nu doar ai vizitat dar si te-ai documentat! Ma bucur ca ti-a placut si sper sa mai vii. Frumoase pozele si fain ca stii ce ai pozat!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. M-am documentat inainte si dupa, din pacate nu am gasit toate obiectivele dorite, de unele nu am mai avut nici timp si nici energie. Multumesc.

      Ștergere
  24. Frumos oraș,mulțumesc pentru plimbarea oferită...pozele sunt superbe!
    O zi minunată;Mihaela!
    Pupici.

    RăspundețiȘtergere
  25. Nu am ajuns niciodata in orasul de pe Bega, dar cu ajutorul articolului tau mi-am facut o idee despre Timisoara. Cine stie cand ma vor purta pasii spre vestul tarii...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cine stie, trebuie sa-ti doresti dar si niste alinieri de planete. In ultima vreme eu ma gandesc intens la Sighisoara. :)

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Thank you for your visit and sharing your thoughts. xoxo

Orice parere cu bun simt este binevenita!

1001cosmetice

1001cosmetice.ro%20

Postări populare de pe acest blog

Din lumea necuvantatoarelor

     De-a lungul timpului am avut in grija doar pisici si pesti. Pestii mi s-au parut cei mai sensibili, daca mediul in care traiesc nu este unul echilibrat apar boli, devin apatici. Alimentatia este foarte importanta si am mai scris despre asta , este importanta indiferent ca vorbim de oameni sau de animale, iar astazi va invit sa cititi povestea Oanei si animalutelor ei pe care am rugat-o sa ne impartaseasca din experienta sa cu cititorii blogului.  Toto, Oachi Mara si Porto        Ei bine, am animăluțe de când mă știu, mai exact de pe la 4 ani și îmi petreceam timpul î n casa cu curte a bunicilor mei din Galați. Încă de pe atunci (când nu exista mâncarea granule sau umedă specială pentru animale) existau formule sănătoase de hrană gătită pentru câini și pisici, care culmea trăiau sănătoși ani mulți, cățeii chiar până la 20-21 de ani. Un singur lucru mi-a spus atunci bunicul, v ă z â ndu-m ă că dau bomboane cățeilor din curte: Nu dulciuri! Niciodată! Sunt otravă

Thank you Michael Bolton for a great show!

2013 mi-a adus multe lucruri bune, pe cele rele vreau sa le dau uitarii, iar la un sfarsit de an exceptional nici nu mi-am imaginat de asemenea amploare. Vazusem cu cel putin o luna inainte ca va participa la Revelionul din aer liber Michael Bolton in Galati cu sprijinul primariei. Mi-am zis ca e o farsa. Nu stabilisem nimic pentru Revelion, voiam doar sa fiu cu sotul meu, sa dansam, sa am parte de liniste... si am avut! Am fost atat de... incat nu am cuvinte, completati voi! Poate pentru ca sunt racita si am dureri crunte de cap, poate ca acea senzatie nici nu poate fi descrisa in cuvinte. Am dansat, am aplaudat, am ovationat. Sufletul meu a fost hranit! Atat pot spune!

Basca, papion si paiete

In Londra am purtat buline, ieri am scos fusta la pozat, iarna stiti ca nu renunt la culori asa ca iata inca o tinuta in stilul meu caracteristic.  Fusesem anuntata ca vom avea parte de soare, mai cald teoretic, practic puteam raci cu propriile maini o sticla de bere insa nu imi era frig incat sa dau bir cu fugitii. Ne-am si distrat. O helanca gri din lana cu fusta conica verde din paiete insir pe pat, ma gandesc la jacheta neagra din imitatie de piele insa blazerul reiat il gasesc mai potrivit, urmeaza papionul, basca si in final geanta si cizmele. Gavroche style, glamour. Eu m-as prezenta asa la birou. Machiajul ochilor mi-a luat timp cel mai mult.